Commission

QUELQUE PART, MON JARDIN
MY BACKYARD, SOMEWHERE

(video comission)

2018 | 1h30′

For the first time in concert, collectif9 and Architek Percussion come together to present a special collaboration and multimedia premiere of music for amplified strings and percussion, video, and words… spoken, sung, and pre-recorded. My Backyard, Somewhere is a reflection of our malleable sense of belonging in a vast country, exploring boundaries, location, and sense of belonging of people: our displaced sense of home, travelling to and from places that have home-like meaning to us, and the elements of communication (interpretation and misinterpretation) between people and places.

Réuni pour la première fois sur scène, collectif9 et Architek Percussion présentent un spectacle multidisciplinaire qui combine nouvelle musique pour cordes amplifiées et percussion, poésie contemporaine, multimédia, et vidéo. Quelque part, mon jardin est une réflexion sur les multiples facettes de nos connexions à un lieu ou à une communauté. Cette création explore les concepts de frontières, de lieu et de sentiment d’appartenance : notre sens malléable du chez-soi, nos voyages de et vers ces endroits où nous revenons toujours, ainsi que les éléments de communication entre les personnes et les lieux.

Collectif9
Montreal’s cutting-edge classical string band collectif9 has been gathering steam since its 2011 debut, attracting diverse audiences in varied spaces. Known for energized, innovative arrangements of classical repertoire, collectif9 employs lights, staging, and amplification more commonly seen at rock acts, and heralds a new age in genre-bending classical performance. The ensemble’s debut album Volksmobiles was released in 2016 and collectif9 has already performed over 80 concerts across North America, Europe, and Asia. From outdoor concerts at Canadian summer festivals, to winter tours in the north, to Christmas-time in China, the ensemble combines the power of an orchestra with the crispness of a chamber ensemble.

Architek Percussions
Architek Percussion is a Montreal-based quartet specializing in the performance of experimental, minimalist, multi-disciplinary, crossover, and electroacoustic chamber music. Founded in 2012, the quartet has quickly established itself as a dynamic force in Canada’s vibrant new music community; equally comfortable in performing classic repertoire and exploring new terrain through commissions and premieres. Architek has commissioned and/or premiered over 40 works by composers from more than 10 countries. Architek’s diverse regular repertoire is at once engaging and challenging for audiences, and is presented in a manner inspired by the quartet’s belief that given proper context, no audience member should feel alienated by the nature of a performance of contemporary art music.

Texte : Kaie Kellough
Musique : Derek Charke, Luna Pearl Woolf, Bret Higgins, Eliot Britton et Nicole Lizée
Vidéos : Myriam Boucher, Nicole Lizée
Éclairage et scénographie : Martin Sirois
Illustrations : Melissa Di Menna, Julien Bakvis

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EBB / LE NEM

(video comission)

2018 | 1h30′

Video commission by the Nouvel Ensemble Moderne (NEM) for the concert Le NEM et la Relève, as part of the Suoni Per il Popolo Festival, June 8, 2019, Bain Mathieu.

Commande vidéo pour le concert Le Nem et la Relève, présenté dans le cadre du festival Suoni Per il Popolo. Normand Forget et la compositrice en résidence au NEM Keiko Devaux ont ficelé une programmation d’œuvres qui reflète les intérêts de la jeune artiste.

Musiciens : Nouvel ensemble moderne
Compositrice : Keiko Devaux
Vidéo : Myriam Boucher
Chef invitée : Dina Gilbert
Avec la musique de : Bunita Marcus, Chaya Czernowin, Kaija Saariaho, Jennifer Walshe, Sofia Goubaïdoulina

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PIERRE ET LE LOUP

(video comission)

2017 | 25′

Video commission by the Orchestre Symphonique de Montréal (OSM) for the piece Pierre and the Wolf. Concert premiered as part of the Virée Classique, August 12, 2017, Maison Symphonique de Montréal.

Commande vidéo de l’Orchestre symphonique de Montréal (OSM) pour la pièce Pierre et le loup. Concert présenté en première dans le cadre de la Virée Classique, 12 août 2017, Maison Symphonique de Montréal.

Une pièce de Sergueï Prokofiev
Vidéo : Myriam Boucher
Avec l’Orchestre Symphonique de Montréal sous la direction de Kent Nagano
Musique de l’extrait vidéo : Kent Nagano, Sophia Loren et l’Orchestre national de Russie

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MIRAGE

(video and music comission)

2016 | 15′

« Tel était le pouvoir du plus beau des mirages
Que j’admirais le ciel, sans relever les yeux »
– Maurice Rollinat

La poésie est au coeur de cette œuvre de vidéomusique qui reflète différents éléments du paysage urbain sous une forme musicale composée de cycles d’errance, de répétition, d’imitation, de saturation et d’harmonie.
Construite d’îlots de rêverie, la ville prend de nouveaux tracés et les couleurs se mélangent.

Commande de l’ensemble de cuivres et batterie Magnitude6 pour le projet Allégories de ruelles.
Vidéo et musique : Myriam Boucher
Musiciens : Samuel Lalande-Markon (tuba), Thierry Champs et Frédéric Demers (trompettes), Laurence Latreille-Gagné (cor), Simon Jolicœur-Côté (trombone) et Frédéric Lapointe (batterie).

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GLORIA

(video comission)

2015 | 50′

Gloria, an immersive opera that seamlessly intertwines electronic music, VJing and vocal performance, is at once a eulogy of beauty, of the sacred, of creative spirits and of excess. Surrounded by screens placed 360 degrees around the audience, Mykalle Bielinski delivers an ethereal polyphonic vocal performance so entrancing that it blends into the myriad of projections around her. Her music and her singing, made of both liturgical and traditional pieces, invites a state of contemplation. Gloria combines spirituality and technology to create a mythical musical experience that forces us to look inwards, into our yet-undiscovered imagination.

Éloge du sacré, de la beauté, de l’élan créateur et de la démesure, Gloria est un opéra immersif multimédia alliant chant théâtral, musique électronique et vidéo. Souveraine au milieu d’écrans disposés à 360 degrés autour des spectateurs, Mykalle Bielinski livre une œuvre lyrique polyphonique envoûtante qui s’entrelace aux projections vidéo vertigineuses déployées en maints tableaux. Son chant, composé de pièces du répertoire liturgique occidental, et sa musique invitent au recueillement et à la contemplation. Gloria fait vivre une expérience musicale mythique, un état de grâce qui transporte aux frontières de contrées intérieures inexplorées.

Texte, mise en scène, musique et interprétation : Mykalle Bielinski
Dramaturgie et assistance : Sophie Devirieux
Vidéo : Myriam Boucher
Scénographie : Odile Gamache Toninato
Lumière vidéo : Keven Dubois